Statusrapport for restaureringen av spissgatteren "Five" ved årsskiftet
2024/2025
Fase I i restaureringen av FIVE.
SKROG UTVENDIG
1 På skroget er det nå utført følgende arbeider:
1a Renset mellom blykjøl og trekjøl og stramme til alle kjølbolter.
1b. Strammet alle bolter i skroget
1d. Satt i nye vannnagler mellom kjøl og stevner
1e. Byttet til større skruedimensjon i kjølen, og i for- og akterstevn på de 6 nederste bordgangene på begge sider.
1f. Byttet de nederste bordgangene på babord side
Overflatebehandlingen er utsatt til seinere når det nærmer seg tiden for sjøsetting.
DEKKET/FOTLLIST OG DOLLBORD
2: På dekket er med dollbord og fotlist er det utført følgende arbeider
2a. Dollbordet på styrbord side var mye skadet og vi laget en lang spuns som går i halve båtens lengde før forlist og tårekke ble montert.
2b. ca. 50% av fotlisten ble laget ny Inkl tårekke.
3c. Natet mellom all mahogni og teakdekket er renset.


Fase 2 som vi nå holder på med ved årsskiftet 2024/2025:
Før vi satte i gang med fase 2 arbeidet ble all mahogny fra fase 1, lakket 3 strøk for å hindre at vi får skader og/eller fargeforandringer når vi nå arbeider videre med båten.
Den metoden kommer vi til å fortsette med. Skrape og slipe overflatene rene for lakk og så beise og gi noen gode strøk med lakk før annet arbeid utføres. .
DEKKSHUS OG COCPITKARMER
Det arbeides nå med dekkshus, luker og cockpitkarmer
Nå viser det seg at stort sett finnes alle delene til båten, og nå har vi fått tid til å gå igjennom og sortere lasset med utstyr og tredeler vi fikk med oss fra Oslo for 4 år siden. Mye av det vi hadde tenkt å skifte viser det seg, er enten allerede reparert eller laget nytt.

Men vi må fortsatt gjøre mye for å få båten seilklar:
3a. Restaurere luke forut.
3b. Nytt garasjetak er funnet
3c. Buet front i hytta er delaminert, men kan reddes ved limfyllig og ved å laminere på et nytt ytterskikt.
3e. Hjørnekneet mellom hyttesider og cockpitkarmen er delaminert på styrbord side. Sannsynligvis vil limfylling og skruer være en god og tilstrekkelig reparasjon.
3f. Laminert hjørne akter på styrbord og babord side er nå limfyllt og presset på plass igjen uten å måtte skifte hjørnet. Vi måtte bare spunse inn en lite nytt stykke i pyntelisten på toppen av cockpitkarmen. Til det brukte vi noen rester av gammel mahogny som var skiftet tidligere.
3g Alle flater av mahogni er snart pusset ferdig,
3h. Skottet mot cockpiten er kommet på plass og vi holder på å rekonstruere nedgangen til salongen.
