Tilstandsrapport for spissgatteren "Five"

Spissgatteren «Five» er gitt av Vidar Teigene som gave til Kystkultursenteret med det formål at den skal restaureres, settes i drift, tas vare på og bli en del av aktiviteten i det regionale fartøyvernet. Etter søknad har Riksantikvaren gitt «FIVE» status som vernet skip. Vinteren 20/21 sto båten i vinteropplag i Oslo. I 2022 var Five trygt i «hus» på Moen. 

Det ble utarbeidet en restaureringsplan med mål både for fremdrift, kostnader og senere inntektsmuligheter og drift.

Restaureringen skjøt fart i 2024 og fortsetter i 2025.

Under ser du deler av tilstandsrapporten for «Five» ved ankomst Risør i 2022. 

Rapporten er utarbeidet av Ole-Jacob Broch og danner grunnlaget for restaureringen som foregår på Moen (Risør)

Skrog utvendig

Hud 

Noen formendringer ser man etter at båten har stått på land i mange år. Huden under vann er sprukket, og noen bord har sluppet i spunningen forut. I fribordet er det noen få sprekker. Hele skroget er imidlertid slett og fint og jeg har ikke funnet langskips- skjøter i bordgangen, noe som er unikt og gir et produkt med spesielt høy kvalitet. Jeg har ikke funnet råte noe sted i båten.

 

Akterstevn

Ingen løse bord I akterstevnen, men stevnen er sprukket i et stykke fra kjølen og opp til midtre rorbeslag. Sprekk mellom trekjøl og akterstevn er liten etter alle årene på land.

Kjøl

De største formendringene finner vi mellom trekjøl og blykjøl. Trekjølen er krympet 18mm totalt (9mm målt på hver side av blykjøl)

 

Skrog innvendig

Halsklut og stevntopp er intakt.

Beslaget til fokkestag er I syrefast stål. Ved magnettesting viser det seg at alle andre beslag, røstjern og bolter også er syrefaste. Noe ferdigkjøpte beslag er i bronse

Mastefisken er intakt. Legg elles merke til at sprekkene man ser i huden utvendig under vann, bare finnes på noen få steder innvendig.

Også midtskips er huden innvendig nesten uten sprekker.

 

Bunnstokker

Blykjølen er festet i bunnstokker av eik med 1 tommes bolter. I tillegg er det to «stålbroker» midtskips, som binder hud og kjøl sammen. Mellomrommene mellom trebunnstokkene er brukt til å plassere vanntanker og kjøleboks.

Under byssa er det en liten sprekk i kjølen. Det er samme sted hvor jeg utvendig målte 9 mm krymp på hver side av båten i forhold til blykjølen. Overaskende at det ikke var mer sprekker her, men uttørkingen har skjedd over lang tid og treverket har fått lov å strekke seg langsomt? I alle fall veldig fint med tanke på å få båten i drift igjen.

Ribber brekker ofte i dette området av båten fordi her er den krappeste bøyen. Det er ikke tilfelle med Five, her er alle ribbene intakte.  Jeg antar vi kan reparere kjølen ved å epoxy-fylle sprekkene, og stramme til alle kjølboltene.

 

Spant

Five er bygget med laminerte eikespant med 3 steambøyde ribber imellom. Huden er festet med skruer både i ribber og spant. Og legg merke til at spantene også er festet med en gjennomgående kobberklink for hver 4.bordgang.

Det er ingen delaminering av spant i båten, selv ikke under dørken.

 

Akterstevnen

Halskluten og stevntoppen er intakt. Dekksbjelkene er laminert lagvis med oregonpine og eik, og er fremdeles i god stand. Ingen synlig delaminering noe sted.

 

Dekket

Fotlisten (tålisten) består av et tilnærmet loddrett stykke og en avrundet topplist.

Denne konstruksjonen er dels sprukket, dels løsnet fra dollbordet, og dels er reparasjoner påbegynt, men ikke sluttført.

Natet mellom dollbord og teakdekket er sprukket opp mange steder.

Midtfisken foran er intakt, men gumminatet er har sluppet mange steder mot teakdekket.

Nedgangsluken forut mangler taket til garasjen den skyves inn i. Den er i samlingen, men må repareres og monteres på nytt.

 

 

Dollbord/Fotlist

Babord midtskips er det lang lus (en reparasjon) som har løsnet. Fotlisten er brukket litt lenger akter samme side.

Vurderinger er at fotlisten bør tas av i sin helhet, så repareres dollbord og sprekker i overgang mellom øverste bordgangen og dollbordet og så festes fotlisten på nytt. Mye kan tas vare på, men foreløpig vurdering er at en må regne med at 50% av fotlisten må fornyes.

 

Akterdekk

Samme vurdering som med resten av dekket.  Natene sprukket mot dollbord og midtfisker og langs cockpitkarmene. I tillegg må alle riggbeslagene som er dekksmontert samt vinsjeklosser repareres og monteres og nytt.

 

 

Dekkshus og Cockpitkarmer

Luke forut må restaureres og garasjetaket må kopieres og lages på nytt.

 

Skyveluken er delaminert og må kopieres og lages på nytt.

Buet front i hytta er delaminert.  Må lages ny.

 

Buet del av hytta sett fra innsiden.

Maling som flasser i taket, tyder på at dekket ikke har vært tett.

 

Hjørnene i cockpit er laminert og 3 av limingene er ødelagt.

Bildet viser også at cockpiten(sittebrønnen) mangler all innredning. 

Mye av dette er tatt vare på og kan gjenbrukes. 

Hjørnekneet mellom hyttesider og cockpitkarmen er delaminert på styrbord side. 

Sannsynligvis vil limfylling og skruer være en god og tilstrekkelig reparasjon.

 

Innredning

Mye av innredningen er demontert, men hovedstrukturen med skott, køyer, hyller og dørkbjelker er montert og pusset opp. Resten er lagret forsvarlig i et kaldt lager, men ikke finsortert eller vurdert med hensyn på restaureringsbehov.

Forpigg.

Dørk, toalett, køyebunner og garnering er demontert.  Ingen vesentlige reparasjoner her, annet enn å stramme til bolter, pusse og olje skroget, og overflatebehandle flater som er slitt.

 

 

 

 

 

 

I salongen er byssa, kartbordet og innredningen mot cockpiten fjernet.

Det samme er sittebenken og innredningen for øvrig i cockpiten. Dette er gjort for å kunne skifte hovedskottet mot cockpiten. Her gjenstår betydelige arbeider før dette området av båten er restaurert.

 

 

Laminerte bjelker i forpiggen. Tilstanden er som ny og kvaliteten er upåklagelig.

Mast, beslag og wire til rigg og ror

Alle beslag til den stående riggen er demontert og lakk fjernet. Masten er delvis reparert for råte sprekker. Arbeidene må sluttføres og masten må lakkes og beslag monteres.

Mastetoppen er brukket og må repareres

Dekksbeslag og røstjern er intakte. 

 

Ror er dels delaminert og svært svekket på grunn av det store utkappet til propellen.

 

Innredningen er grovsortert og klar til å dels å restaureres og dels og pusses opp før montering i båten